top of page

Čištění městských stok

Pro čištění městských kanalizací, které mají zpravidla velký průměr, se používají speciální vozidla s velkými tlakovými a také sacími výkony. Tyto takzvané recyklační vozy dokáží spolehlivě, za pomoci tlakové vody, vyčistit stoky o průměru DN 1000 a více. Jedná se především o velké přivaděče odpadních vod do ČOV a páteřní městské sběrače. Recyklační vozy se používají především pro údržbu velkoprofilových kanalizací ve městech, průmyslových areálech a jiných zařízeních, kde je nutné efektivně čistit dlouhé úseky potrubí bez nutnosti častých výjezdů pro čerstvou vodu​ a je nutný vysoký čistící výkon.


Čištění městských kanalizací


Jak to vše funguje? Základem je vysoce výkonný čistící vůz. Jeho síla několikrát vyšší, než ve standartních čistících jednotkách, které se instalují například do dodávek, nebo se můžete také setkat s malým přívěsem. Čistící vůz je zpravidla na kamionovém podvozku, pro větší zátěž se používají třínápravové konstrukce. Zpravidla s pohonem 6x4 nebo 6x6. Tím je zajištěna lepší průchodnost terénem. Nástavbu čistícího, nebo spíš lépe řečeno recyklačního vozu, tvoří především dvě nádrže. První je určená na uskladnění kalů, ta má objem i více než 10 kubických metrů a pak druhá, menší o objemu 3 až 4 kubíky, která slouží pro čistící vodu. Nástavby jsou nejčastěji od těchto výrobců, Kaiser, Kroll, Wiese and Reyneke a dalších.


Proč se však vozu říká recyklační a proč se uvádí vysoký sací výkon? Nevýhodou tlakového čištění často bývá nedostatek čistící vody. Tu si sice technici vozí sebou do zásoby, ale pokud je ucpání větší, je potřeba ji doplňovat. Pokud není v blízkosti přípojka vody, musí technici čištění přerušit a jet načerpat vodu novou.  Zároveň všechna čistící voda odtéká dále do kanalizace. Recyklační vozy fungují výrazně technicky vyspěleji a také ekonomičtěji. Vozidlo čistí stoky prakticky stejně jako malé tlakové vozy (jen s vyšším výkonem), dokáží však zpětně odsávat čistící vodu. Ta nejprve putuje do filtračního zařízení. Tam se od ní oddělí kal, který dále směřuje do velké kalové nádrže. Přečištěná voda putuje zpět do zásobníku technické čistící vody. Tento proces se neustále dokola opakuje. Část vody sice dále do kanalizace unikne, ale doba možnosti čištění bez nutnosti doplňování vody se mnohokrát prodlouží.


Hlavní části recyklačního vozu:

  • Vysokotlaké čerpadlo: Zajišťuje výkonné proplachování kanalizace tlakem vody (obvykle 200 barů a více).

  • Filtrační systém: Kombinuje cyklony a odstředivé čističe, které zbavují vodu nečistot před jejím dalším použitím.

  • Kalová nádrž: Slouží k ukládání kalu a pevných nečistot, které jsou odděleny od vody.

  • Sací vývěva: Umožňuje nasávání velkého objemu kontaminované vody z hloubky kanalizačního systému.


Recyklační profesionální vozy poskytují výkon 400 litrů vody za minutu, při tlaku až 200 bar. Sací výkon pak musí odpovídat vypuštěné technické vodě. Čistit lze takto stoky až do 200 metrů. Vše se ovládá dálkově nebo přímo na stroji. Obyčejným čištěním to však nekončí, i trysku recyklačního vozu lze doplnit o nejrůznější nástavce nebo frézy. Lze tak čistit nejrůznější povrchy, prorážet ucpávky nebo i likvidovat a frézovat zatvrdlé předměty v potrubí. Čištění recyklačním vozem se hodí spíše pro potrubí velkých průměrů, jeho výkon však lze účinně regulovat. Díky tomu může být nasazen i na menší městské stoky nebo naopak domácí potrubí větších průměrů. Překážkou pro recyklační vozy není tvar potrubí, kruhové, čtvercové i vejčité stoky nejsou problémem.


Hlavní výhody recyklačních vozů:

  • Úspora vody a snížení nákladů

  • Vysoký výkon a efektivita čištění

  • Ekologický přístup díky recyklaci vody

  • Široké spektrum využití v různých odvětvích

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page